WS-Express banner

11 novembre 2005

Microsoft à la veille d'une nouvelle réorientation stratégique ?

Dave Winer publie ici le mail de Bill Gates (daté du 30 octobre), ainsi que le mémo associé de Ray Ozzie (daté du 28 octobre), qui sont à l'origine d'une forte effervescence sur le Web.

La lecture de ces documents suggère que Microsoft s'apprête à prendre un nouveau virage technologique, similaire à celui qui fut pris dans les années 90 vers les technologies de l'Internet.

Cette fois, il s'agit de surfer sur la vague des services en ligne sur le réseau Internet :
"Today, the opportunity is to utilize the Internet to make software far more powerful by incorporating a services model which will simplify the work that IT departments and developers have to do while providing new capabilities."
La nouvelle direction stratégique est définie :
"We will build our strategies around Internet services and we will provide a broad set of service APIs and use them in all of our key applications."
L'environnement concurrentiel est également précisé :
"This coming "services wave" will be very disruptive. We have competitors who will seize on these approaches and challenge us ? still, the opportunity for us to lead is very clear. More than any other company, we have the vision, assets, experience, and aspirations to deliver experiences and solutions across the entire range of digital workstyle & digital lifestyle scenarios, and to do so at scale, reaching users, developers and businesses across all markets."
Et enfin, le maître d'oeuvre de la mise en place de la nouvelle stratégie est clairement désigné :
"Steve and I recently expanded Ray Ozzie's role as CTO to include leading our services strategy across all three divisions. We did this because we believe our services challenges and opportunities will impact most everything we do. Ray has long demonstrated his passion for software, and through his work at Groove he also came to realize the transformative potential for combining software and services. I've attached a memo from Ray which I feel sure we will look back on as being as critical as The Internet Tidal Wave memo was when it came out. Ray outlines the great things we and our partners can do using the Internet Services approach."
Pour mémoire, le mémo "The Internet Tidal Wave", publié en mai 1995 par Bill Gates, est à l'origine de la réorientation précédente de la stratégie de Microsoft vers les technologies de l'Internet.

Le constat est donc clair et la nouvelle stratégie est définie. Ray Ozzie est responsable de sa mise en oeuvre.

Gageons que l'année 2006 va être riche en événements du côté de Microsoft ...

Technorati tags :
Del.icio.us tags :

Aucun commentaire: